article thumbnailTo σχολείο μας, με μια τριμελή ομάδα μαθητών, πήρε μέρος στο φετινό διεθνή διαγωνισμό αστρονομίας  “Catch a Star” που οργανώνει κάθε χρόνο η  υπηρεσία European Association for Astronomy Education (EAAE) . Τη ομάδα των μαθητών αποτελούσαν οι μαθητές Αρετή Φωτιάδου, Δήμος Τυχάλας και Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος ενώ την επίβλεψη της εργασίας...
article thumbnailΑ) Η μαθήτρια Κατερίνα Τζιώρα Χασογλάνη διακρίθηκε στην Α΄Φάση του  Πέμπτου (5ου ) Μαθητικού Διαγωνισμού στα Οικονομικά «ΕΡΜΗΣ», που διεξήχθη ηλεκτρονικά το Σάββατο 23 Μαρτίου 2024 κι όπου έλαβαν μέρος τρεις μαθητές από το τμήμα Γ1 Οικονομίας & Πληροφορικής του 2 ου ΓΕΛ Ελευθερίου Κορδελιού. Ο Πέμπτος (5ος) Μαθητικός Διαγωνισμός...
article thumbnailΤο σχολείο μας συμμετέχει στο 8 ο Φεστιβάλ Ανακύκλωσης που διοργανώνει ο  Δήμος Θεσσαλονίκης από τις 24 ως τις 26 Απριλίου 2024 και πραγματοποιείται στο περίπτερο 16 της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης. Στο περίπτερο εκτίθενται δημιουργίες των μαθητών/τριών μας από ανακυκλώσιμα και επαναχρησιμοποιούμενα υλικά που κατασκεύασαν ομαδικά είτε...
article thumbnailΤην Τετάρτη 3 Απριλίου 2024 το 1ο & 2ο ΓΕΛ Ελευθερίου Κορδελιού συν- διοργάνωσαν μια εντυπωσιακή εκδήλωση για την Ημέρα της Ευρώπης στο Πολιτιστικό Κέντρο Ευόσμου.  Μέσα από το πρόγραμμα :Σχολεία Πρέσβεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου τιμήθηκε η σημαντική ημέρα της Ευρώπης ( επίσημη ημερομηνία εορτασμού 9 Μαΐου), ενισχύοντας την ενότητα...

Λογοτεχνία κατεύθυνσης

Oι απαντήσεις της Κ.Ε.Ε στη λογοτεχνία κατεύθυνσης

Απότην Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων δόθηκαν  οι παρακάτω ενδεικτικές απαντήσεις και λύσεις των θεμάτων και υπενθυμίζεται για άλλη μία φορά ότι κάθε απάντηση και  λύση τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.

Α1.Μεταφυσικό στοιχείο
α)?ίσως δε σώζεται στη γή ήχος που να του μοιάζει στ.44
β)ανεκδιήγητοι στ. 49
γ)Τή σάρκα μου να χωριστώ γιά νά τον ακολουθήσω. στ.54
Αγάπη για την Πατρίδα
α)Δεν είν? αηδόνι κρητικό στ.29
β) Κι έφώναζα: ώ Θεϊκιά κι όλη αίματα Πατρίδα στ, 40
γ)Κι άπλωνα κλαίοντας κατ' αυτή τά χέρια με καμάρι στ.41
δ) Καλή ν' ή μαύρη πέτρα της καί τό ξερό χορτάρι στ.42
Εξιδανίκευση του έρωτα
α)τον κρυφό της Έρωτα της βρύσης στ.27
β)Μόλις ειν΄ έτσι δυνατός ό Ερωτας καί ο Χάρος     στ.       50
κ,ά.
Β1.στ. 23-28:
Η σύνθετη ακουστική, οπτική, λυρική έως βουκολική, διανθισμένη με ποικίλα σχήματα εικόνα της νεαρής κόρης που βγαίνει το σούρουπο,με τον αποσπερίτη, για να εξομολογηθεί         τα πάθη της καρδιάς    της στα άψυχα στοιχεία της φύσης, στη βρύση τη μουρμουριστή, τα λυγερά τα δένδρα και τα λουλούδια τα ανθισμένα,
στ. 35-43:
Η επίσης σύνθετη ακουστική-οπτική, λυρική διανθισμένη με ποικίλα σχήματα εικόνα του εκτινασσόμενου μεσουρανίς, κατά το πάμφωτο μεσημέρι, φιαμπολιού, με την οποία ο πρωταγωνιστής αποδίδει τη λαχτάρα του για την απελευθέρωση της σκλαβωμένης πατρίδας που εξιδανικεύει καθαγιάζοντας ακόμα και τη μαύρη πέτρα και το ξερό χορτάρι.
Με τις δύο αυτές εικόνες ο Κρητικός επιχειρεί αφενός :
επιχειρεί να προσδιορίσει την πηγή και την υφή του ήχου, αφετέρου να δηλώσει την υπεροχή του έναντι οποιουδήποτε άλλου γήινου.
Β2
αποφατική παρομοίωση (Δεν ειν'αηδόνι) με την οποία επιχειρεί να προσδιορίσει την πηγή και υφή της υπερκόσμιας μουσικής αντιπαραβάλλοντάς την με το μελωδικό κελάιδισμα του κρητικού αηδονιού με στόχο αφενός να δώσει την υπεροχή του εν λόγω ήχου έναντι του αηδονιού και αφετέρου να δηλώσει την αγάπη του για την Κρήτη.
μεταφορές: 'πού σέρνει τή λαλιά του':διάρκεια και τρόπο
"από πολλή γλυκάδα" : το ευχάριστο συναίσθημα που προκαλεί το κελάιδισμα
" καί έλιωσαν τ? αστέρια" : αποδίδει το σταδιακό σβήσιμο των αστεριών για τη μετάβαση στη μέρα
υπερβολή: ' αντιβουίζει ολονυχτίς" :εμφαίνει στη διάρκεια την ένταση και την ικανότητά του να συνέχει τα στοιχεία της φύσης
εσωτερικό χιαστόαντίθεση καιαναδίπλωση/επανάληψη:'  Η θάλασσα πολύ μακριά, πολύ μακριά η πεδιάδα" :προβολή ευρέος σκηνικού και απόδοση της έντασης του ήχου
προσωποποίηση:"  Κι ακούει  κι αυτή και πέφτουν της τα ρόδα από τα χέρια " : Παραλληλίζει την αυγή με ροδαλό κορίτσι το οποίο παραπέμπει στην Ομηρική Ροδοδάκτυλη Ηώ
(σύμφωνα με διευκρίνηση που έστειλε η Επιτροπή οι εικόνες συμπεριλαμβάνονται στα σχήματα λόγου)

Γ1
  • Απότομο σταμάτημα του ήχου και επάνοδος του αφηγητή στην πραγματικότητα του αγώνα για τη σωτηρία της κόρης και την άφιξη στην ακρογιαλιά
  • Αφηγηματικό κενό. Παράλειψη όσων συνέβησαν στο μέσο διάστημα,
  • Άφιξη στην ακρογιαλιά και συναίσθημα χαράς λόγω της συνειδητοποίησης ότι ο στόχος επιτεύχθηκε.
  • Διαπίστωση θανάτου της κόρης.
  • Τερματισμός της αφήγησης. Ο θρήνος περιττός, εφόσον ο πρωταγωνιστής ευελπιστεί ότι θα συναντήσει την κόρη στη Δευτέρα Παρουσία.
  • Η διαδοχή λέξεων-κλειδιών αρραβωνιασμένη, χαρά, πεθαμένη αποτελεί μια πρόοδο από τη μνηστεία στην παντρειά κι αμέσως μετά στο θάνατο. Κάτι ανάλογο γίνεται στα ελληνικά μοιρολόγια στα οποία όσοι πεθαίνουν ανύπαντροι θεωρούνται αρραβωνιασμένοι με το χάρο. Συχνά μάλιστα σ' αυτά, εξαιτίας της ηχητικής ομοιότητας χάρου-χαράς, δίνεται ευκαιρία για λογοπαίγνια.
  • Όλα αυτά δίνονται με λιτό, επιγραμματικό τρόπο, χωρίς μελοδραματισμό.
Δ1
Οι απαντήσεις στην ερώτηση αυτή μπορούν να στηριχτούν σε κάποιες από τις παρακάτω ομοιότητες και διαφορές:
Ομοιότητες
α)η οραματική (εκστατική) και ονειρώδης κατάσταση των πρωταγωνιστών (Κρητικού-Ρηνούλας)
β)η ανάδυση του μελωδικού ήχου ( και μου τα΄αποκοιμούσε/την ίδια στιγμή μια μελωδία γεννήθηκε)
γ)ο πολλαπλασιασμός του ήχου ( αν έρχονται από πέρα στροφή του υποκειμένου/ σαν ένα κόρο από γνώριμες φωνές )
δ) η βαθμιαία διάχυσή του στη φύση ( τη γη,τον ουρανό).
ε)η ενδυνάμωση και η κυριαρχία του ήχου στη φύση και την ψυχή των πρωταγωνιστών (Μόλις...ακλουθήσω / η φωνή δυνάμεων ?γιομίζοντας το νου και την καρδιά της)                :
στ) απόκοσμη προέλευση ήχου (Ίσως δε σώζεται στη γη ήχος που να του μοιάζει και
Δεν ήθελε τόν ξαναπεί ο αντίλαλος κοντά του / χιμαιρική αυτή φωνή χάδι απόκοσμο, φτασμένη στον παράδεισο)
ζ)επαναφορά στην πραγματικότητα ("Επαψε .. όχ τήν καλή μου
Ρηνούλα ξύπνησε)     
κ.ά.
Διαφορές:
α)Πρωταγωνιστές: Άνδρας ?Γυναίκα
β)Συνθήκες ακρόασης ήχου : εκστατική κατάσταση για τον πρώτο- ονειρική για τη δεύτερη γ) τόπος: θάλασσα-στεριά,δάσος
δ)πηγή και ποιότητα του ήχου: (απροσδιόριστη         στον     Σολωμό- συγκεκριμένη στο Λαπαθιώτη δηλαδή φωνή του Σωτήρη)
κ.α.

Additional information