Σημαντικά για τις ενδοσχολικές εξετάσεις 

αΤο  πρόγραμμα των ενδοσχολικών εξετάσεων περιόδου Μαϊου - Ιουνίου 2024

β) Προγραματισμός εξετάσεων, αναβαθμολόγηση, εξετάσεις λόγω απουσίας κλπ: Το έγγραφο εδώ

γ) Η Εξεταστέα Ύλη: το ΦΕΚ εδώ 
δ) Διατύπωση των θεμάτων και τρόπος βαθμολόγησης: το ΦΕΚ εδώ
 
_____________________________________________________________________
 
article thumbnailTo σχολείο μας, με μια τριμελή ομάδα μαθητών, πήρε μέρος στο φετινό διεθνή διαγωνισμό αστρονομίας  “Catch a Star” που οργανώνει κάθε χρόνο η  υπηρεσία European Association for Astronomy Education (EAAE) . Τη ομάδα των μαθητών αποτελούσαν οι μαθητές Αρετή Φωτιάδου, Δήμος Τυχάλας και Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος ενώ την επίβλεψη της εργασίας...
article thumbnailΑ) Η μαθήτρια Κατερίνα Τζιώρα Χασογλάνη διακρίθηκε στην Α΄Φάση του  Πέμπτου (5ου ) Μαθητικού Διαγωνισμού στα Οικονομικά «ΕΡΜΗΣ», που διεξήχθη ηλεκτρονικά το Σάββατο 23 Μαρτίου 2024 κι όπου έλαβαν μέρος τρεις μαθητές από το τμήμα Γ1 Οικονομίας & Πληροφορικής του 2 ου ΓΕΛ Ελευθερίου Κορδελιού. Ο Πέμπτος (5ος) Μαθητικός Διαγωνισμός...
article thumbnailΤο σχολείο μας συμμετέχει στο 8 ο Φεστιβάλ Ανακύκλωσης που διοργανώνει ο  Δήμος Θεσσαλονίκης από τις 24 ως τις 26 Απριλίου 2024 και πραγματοποιείται στο περίπτερο 16 της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης. Στο περίπτερο εκτίθενται δημιουργίες των μαθητών/τριών μας από ανακυκλώσιμα και επαναχρησιμοποιούμενα υλικά που κατασκεύασαν ομαδικά είτε...
article thumbnailΤην Τετάρτη 3 Απριλίου 2024 το 1ο & 2ο ΓΕΛ Ελευθερίου Κορδελιού συν- διοργάνωσαν μια εντυπωσιακή εκδήλωση για την Ημέρα της Ευρώπης στο Πολιτιστικό Κέντρο Ευόσμου.  Μέσα από το πρόγραμμα :Σχολεία Πρέσβεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου τιμήθηκε η σημαντική ημέρα της Ευρώπης ( επίσημη ημερομηνία εορτασμού 9 Μαΐου), ενισχύοντας την ενότητα...

Στέλλα Βιολάντη:ανάλυση, φύλλα εργασίας

ΓΡ. ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΣ : ΣΤΕΛΛΑ ΒΙΟΛΑΝΤΗ

ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ Β ΛΥΚΕΙΟΥ.

ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ

ΕΙΔΟΣ: Το διήγημα έχει το χαρακτήρα ηθογραφικού αστικού δράματος. Μια συντηρητική αστική κοινωνία, στην οποία ο πατέρας ορίζει τη ζωή των υπολοίπων μελών της οικογένειας .Διαγράφονται τα ήθη ,οι συμβατικότητες και οι μικρότητες του κοινωνικού μικρόκοσμου. Κυρίαρχη άξια είναι ο πλούτος , το κοινωνικό γόητρο, το συμφέρον υλικό και ηθικό. Ο συγγραφέας επικρίνει τον πουριτανισμό, το δεσποτισμό και την υποκρισία της αστικής κοινωνίας

ΘΕΜΑ: Η σκηνή του αποσπάσματος έχει θέμα τη σύγκρουση της Στέλλας με τη μητέρα της, σύγκρουση δυο διαφορετικών κόσμων: ενός αλλοτριωμένου, συντηρητικού , αυταρχικού και ενός νέου φιλελεύθερου που ζει με το όραμα μιας καλύτερης και αγνότερης ζωής.

ΔΟΜΗ:Η σκηνή έχει χαρακτηριστικά θεατρικού σεναρίου και έχει αυτοτέλεια και ενότητα.

Αφηγηματικές τεχνικές: Ο αφηγητής είναι παντογνώστης , μη δραματοποιημένος, που γνωρίζει και τις πιο μύχιες σκέψεις των προσώπων και τα συναισθήματα τους. Η αφήγηση είναι τριτοπρόσωπη και η εστίαση μηδενική.

Αφηγηματικοί τρόποι: α)Διήγηση, β)διάλογος με τον οποίο το κείμενο αποκτά ζωντάνια αμεσότητα παραστατικότητα θεατρικότητα και σκιαγραφείται αμεσότερα ο χαρακτήρας των προσώπων, γ)ελεύθερος πλάγιος λόγος με τον οποίο αποδίδονται οι σκέψεις της Στέλλας δ) περιγραφή για να αποδώσει πιστά τα εξωτερικά και τα εσωτερικά γνωρίσματα των προσώπων..

Γλώσσα: απλή , δημοτική, καθημερινή στοιχείο που συμβάλλει στην αληθοφάνεια και τη ρεαλιστική απόδοση των χαρακτήρων, τη λεπτότητα και την ευαισθησία και αποδίδει τις συγκρούσεις χωρίς μελοδραματισμούς και ρητορείες. Ο λόγος είναι λιτός και συγκρατημένος.

ΠΡΟΣΩΠΑ: Παναγής Βιολάντης: άνθρωπος δεσποτικός και αυταρχικός που θέλει να επιβάλλει την άποψή του σε όλους. οι αρχές του στηρίζονται στην τυφλή υπακοή, στην απόλυτη πειθαρχία των μελών της οικογένειας του. Η πεισματική του συμπεριφορά καθορίζεται από τον πληγωμένο του εγωισμό και από το φόβο μήπως χάσει την κοινωνική του υπόληψη. Μόνη του έγνοια το κύρος και το γόητρό που πηγάζει από τη λαμπρότητα του πλούτου του και από το προσωπείο του αξιοσέβαστου πατριάρχη της μεγαλοαστικής οικογένειας, το κερδισμένο με το φόβο των δικών του, φόβος που έξωθεν παρουσιάζεται ως σεβασμός και αγάπη.

Στελλα Βιολάντη. Είναι ο ελεύθερος άνθρωπος ,ο ηθικός, ο αληθινός, ο προοδευτικός που ορίζει απόλυτα τον εαυτό της .Έχει ισχυρή προσωπικότητα και το ήθος της διακρίνεται από ευγένεια, ευαισθησία, αποφασιστικότητα και ακεραιότητα. Αν και ξέρει ότι όλοι έχουν ευθυγραμμιστεί με τις εντολές του πατέρα ,εμμένει στις αρχές της ,δεν προδίδει την αγάπη της και τις αξίες της. Έχει υπερηφάνεια ,αξιοπρέπεια και πείσμα που υπαγορεύεται όμως από ψυχικό μεγαλείο, από ένα όραμα για μια αγνή, πιο ανθρώπινη και πιο αληθινή ζωή. Δε συμβιβάζεται με τις παλιές πουριτανικές αρχές των δικών της , έχει έντονη ιδιοσυγκρασία, υψώνει το ηθικό της ανάστημα βαδίζοντας στο δρόμο της ηθικής ακεραιότητας αλλά και της θυσίας. Με σοβαρότητακαι αξιοπρέπεια απορρίπτει και περιφρονεί, περιμένοντας να αγαπηθεί αληθινά, να αγαπήσει αληθινότερα και με την ευχή του πατέρα της να ζήσει ευτυχισμένη. ?χι δ?ν ε?πα π?ς θέλω ν? πάρω τ? Χρηστάκη χωρ?ς τ? θέλησή σας. Ποτ? δ?ν ε?πα τέτοιο λόγο. Μ? δ? θ? πάρω κα? κανένα, πο? δ?ν θ? τ?ν θέλω κ? ?γώ. Ε?ναι δικαίωμά μου.

Αυτό το δικαίωμα στην επιλογή υπερασπίζεται με ισχυρή θέληση και θαυμαστή μαρτυρική καρτερία, απέναντι στον παραδοσιακό αυταρχισμό του πατέρα αφέντη. Δ?ν ξέρω γι? σ?ς, μ? ?μένα δ? μ? ?ρίζει. ?γ?, ?γ? ?ρίζω τ?ν ?αυτό μου! Η ανυπακοή της, η άρνησή της να αποτελέσει πειθαρχημένη ιδιοκτησία του πατέρα της, στερεί από την πατρική δύναμη, μειώνοντας την εξουσία πάνω στην οποία αυτός στηρίζει όλη την υπαρξιακή του ταυτότητα, το κοινωνικό του ανάστημα.

Μητέρα: Άβουλο ον, χωρίς δική της προσωπικότητα ,συμβιβασμένη, απόλυτα υποταγμένη στη θέληση του άνδρα της. Δέχεται αγόγγυστα την αυταρχική συμπεριφορά του Βιολάντη και υιοθετεί το πατριαρχικό πρότυπο που ορίζει την ύπαρξη τη δική της αλλά και όλης της οικογένειας .Αν και αγαπάει τη Στέλλα δε μπορεί να συνειδητοποιήσει τον ποιοτικά ανώτερο κόσμο της, το ψυχικό και ηθικό της μεγαλείο και να πιστέψει ότι μια γυναίκα μπορεί να αντιταχθεί στο ανδροκρατούμενο πνεύμα της εποχής.

Βιβλιογραφία:Δ. Δρακόπουλος-Γ.Κορνελάκης-Χ.Γ.Ρώμας( Κείμενα λογοτεχνίας β λυκείου, επικαιρότητα), ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΣΑΜΠΟΥΚΟΣ ΣΤΕΛΛΑ ΒΙΟΛΑΝΤΗ

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Σας δίνεται α) απόσπασμα από την Αντιγόνη του Σοφοκλή,στίχοι 450-460,από μετάφραση.

Β)απόσπασμα από τη Στέλλα Βιολάντη του Γρ. Ξενόπουλου,κείμενα β Λυκείου,σελ104-105 «Όχι,χίλιες φορές όχι??..Εγώ είμαι η Στέλλα Βιολάντη.»

Και γ) το απόσπασμα του βιβλίου από το έργο του Θεοτόκη η τιμή και το χρήμα .

Πώς παρουσιάζονται μέσα από τα λογοτεχνικά κείμενα οι γυναικείες μορφές που έρχονται σε σύγκρουση με καθιερωμένες αξίες και σπάνε τα δεσμά της εποχής τους;

1.Τινάζοντας από πάνω της όλες τις κοινωνικές προκαταλήψεις η Ρήνη απελευθερώνεται κοινωνικά και ηθικά.( Παγανός) Επιβεβαιώνετε η παραπάνω άποψη από το απόσπασμα;

2.Ποια έννοια έχει η τιμή και η αξιοπρέπεια για τη Στέλλα Βιολάντη;

 Σχετικό video από το εκπομπή της ΕΡΤ " Θέατρο της Δευτέρας"

 

                                                                                                                   

 

Eπιμέλεια:Παπακώστα Τριανταφυλλιά

Additional information