Σημαντικά για τις ενδοσχολικές εξετάσεις 

αΤο  πρόγραμμα των ενδοσχολικών εξετάσεων περιόδου Μαϊου - Ιουνίου 2024

β) Προγραματισμός εξετάσεων, αναβαθμολόγηση, εξετάσεις λόγω απουσίας κλπ: Το έγγραφο εδώ

γ) Η Εξεταστέα Ύλη: το ΦΕΚ εδώ 
δ) Διατύπωση των θεμάτων και τρόπος βαθμολόγησης: το ΦΕΚ εδώ
 
_____________________________________________________________________
article thumbnailΜε μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε το ενδοσχολικό πρωτάθλημα σκακιού στο σχολείο μας. Την οργάνωση του πρωταθλήματος είχε η γυμνάστρια του σχολείου μας Ορφανίδου Αντιγόνη και σε αυτό συμμετήχαν 32 μαθητές από όλες τις τάξεις του σχολείου μας. Νικητής αναδείχθηκε ο μαθητής της Α' τάξης Μπαρκιτζής Ιωάννης.    Ιδιαίτερες ευχαριστίες οφείλουμε...
article thumbnailΣτο πλαίσιο της εσωτερικής αξιολόγησης της σχολικής μονάδας τη φετινή χρονιά (2023-2024) εκπονήθηκε ένα projectμε στόχο τη δημιουργία μιας αναγνωστικής γωνιάς στον 1ο όροφο του σχολείου, δεδομένου πως η σχολική βιβλιοθήκη βρίσκεται στο υπόγειο του σχολείου και η πρόσβαση σε αυτήν δεν είναι ιδιαίτερα εύκολη και άμεση Με τη συνδρομή: -...

Επαναληπτικό διαγώνισμα στα Αρχαία κατεύθυνσης Γ' Λυκείου

ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ 

 

Πλάτωνος Πρωταγόρας    

  ?να δέ μή ο?? ?πατ?σθαι ?ς τ? ?ντι ?γο?νται πάντες ?νθρωποι πάντα ?νδρα μετέχειν δικαιοσύνης τε καί τ?ς ?λλης πολιτικ?ς ?ρετ?ς, τόδε α? λαβέ τεκμήριον. ?ν γάρ τα?ς ?λλαις ?ρετα?ς, ?σπερ σύ λέγεις, ?άν τις φ? ?γαθός α?λητής ε?ναι, ? ?λλην ?ντινο?ν τέχνην ?ν μή ?στιν, ? καταγελ?σιν ? χαλεπαίνουσιν, και ο? ο?κε?οι προσιόντες νουθετο?σιν ?ς μαινόμενον? ?ν δέ δικαιοσύν? καί ?ν τ? ?λλ? πολιτικ? ?ρετ?, ?άν τινα καί ε?δ?σιν ?τι ?δικός ?στιν, ?άν ο?τος α?τός καθ? α?το? τ?ληθ? λέγ? ?ναντίον πολλ?ν, ? ?κε? σωφροσύνην ?γο?ντο ε?ναι, τ?ληθ? λέγειν, ?ντα?θα μανίαν, καί φασιν πάντας δε?ν φάναι ε?ναι δικαίους, ?άντε ?σιν ?άντε μή, ? μαίνεσθαι τόν μή προσποιούμενον [δικαιοσύνην]? ?ς ?ναγκα?ον ο?δένα ?ντιν? ο?χί ?μ?ς γέ πως μετέχειν α?τ?ς, ? μή ε?ναι ?ν ?νθρώποις.

??????????????????????????????????????????????????????.

?σα δέ ?ξ ?πιμελείας καί ?σκήσεως καί διδαχ?ς ο?ονται γίγνεσθαι ?γαθά ?νθρώποις, ?άν τις τα?τα μή ?χ?, ?λλά τ?ναντία τούτων κακά, ?πί τούτοις που ο? τε θυμοί γίγνονται καί α? κολάσεις καί α? νουθετήσεις. ?ν ?στιν ?ν καί ? ?δικία καί ? ?σέβεια καί συλλήβδην π?ν τό ?ναντίον τ?ς πολιτικ?ς ?ρετ?ς. ?σα δ? ?ξ ?πιμελε?ας κα??σκ?σεως κα? διδαχ?ς ο?ονται γ?γνεσθαι ?γαθ? ?νθρ?ποις,  ??ν τις τα?τα μ? ?χ?, ?λλ? τ?ναντ?α το?των κακ?, ?π? το?τοις που ο? τε θυμο? γ?γνονται κα? α? κολ?σεις κα? α? νουθετ?σεις. ?ν ?στιν ?ν κα? ? ?δικ?α κα? ? ?σ?βεια κα? συλλ?βδην π?ν τ? ?ναντ?ον τ?ς πολιτικ?ς ?ρετ?ς· ?νθα δ? π?ς παντ? θυμο?ται κα? νουθετε?, δ?λον ?τι ?ς ?ξ ?πιμελε?ας κα? μαθ?σεως κτητ?ς ο?σης. ε? γ?ρ ?θ?λεις ?ννο?σαι τ? κολ?ζειν, ? Σ?κρατες, το?ς ?δικο?ντας τ? ποτε δ?ναται, α?τ? σε διδ?ξει ?τι ο? γε ?νθρωποι ?γο?νται παρασκευαστ?ν ε?ναι ?ρετ?ν. ο?δε?ς γ?ρ κολ?ζει το?ς ?δικο?ντας πρ?ς το?τ? τ?ν νο?ν ?χων κα? το?του ?νεκα, ?τι ?δ?κησεν, ?στις μ? ?σπερ θηρ?ον ?λογ?στως τιμωρε?ται· ? δ? μετ? λ?γου ?πιχειρ?ν κολ?ζειν ο? το? παρεληλυθ?τος ?νεκα ?δικ?ματος τιμωρε?ται ―ο? γ?ρ ?ν τ? γε πραχθ?ν ?γ?νητον θε?η― ?λλ? το? μ?λλοντος χ?ριν, ?να μ? α?θις ?δικ?σ? μ?τε α?τ?ς ο?τος μ?τε ?λλος ? το?τον ?δ?ν κολασθ?ντα. κα? τοια?την δι?νοιαν ?χων διανοε?ται παιδευτ?ν ε?ναι ?ρετ?ν· ?ποτροπ?ς γο?ν ?νεκα κολ?ζει. 

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

1. Να ?εταφράσετε το χωρίο: « ?να δέ μή ο?? ?πατ?σθαι ? ? μή ε?ναι ?ν ?νθρώποις.» 

2.Ο Πρωταγόρας, στο απόσπασμα που μεταφράσατε, χρησιμοποιεί μια εμπειρική απόδειξη για να τεκμηριώσει  την καθολικότητα της πολιτικής  αρετής. Να την αναπτύξετε και να εξηγήσετεγιατί θεωρείται τρελός όποιος δέχεται ότι δεν κατέχει τη δικαιοσύνη και την άλλη πολιτική αρετή;

3. Να καταδείξετε το σκοπό των νό?ων και των ποινών σύ?φωνα ?ε την άποψη του Πρωταγόρα. Στην απάντησή σας να αξιοποιήσετε και το παρακάτω χωρίο από την 7η  ενότητα.

«Και όταν πια φύγουν αυτοί [δηλ. οι νέοι άνδρες] από τους δασκάλους, η πόλη, ?ε τη σειρά της, τους αναγκάζει να ?άθουν τους νό?ους και να ζουν σύ?φωνα ?ε αυτούς, ώστε να ?ην ενεργούν από ?όνοι τους και όπως νο?ίζουν οι ίδιοι [...]. Έτσι και η πόλη, υπογραμμίζοντας τους νό?ους, αυτά τα επινοή?ατα των καλών, παλαιών νο?οθετών, αναγκάζει και όσους ασκούν ένα αξίω?α και όσους άρχονται να συ??ορφώνονται ?ε αυτούς. Εκείνος δε ο οποίος τους παραβαίνει, υφίσταται κυρώσεις και οι κυρώσεις αυτές oνo?άζoνται, και σε σας εδώ [δηλ. στην Αθήνα] και σε πολλά άλλα ?έρη, ευθύνες, λες και η δικαιοσύνη ξαναβάζει τον παραβάτη στην ευθεία.»

4. Τι γνωρίζετε για το ?ύθο ως ?έθοδο έκθεσης των απόψεων των σοφιστών;

5. Να βρεθούν από το πρωτότυπο κεί?ενο τύποι που να είναι ετυ?ολογικά συγγενείς των

παρακάτω λέξεων: χειρολαβή,  προθήκη, σχεδόν, κατάκτηση,  δικηγόρος.

 

Αδίδακτο κείμενο

Ξενοφ?ντος Κύρου Παιδεία 7.3.14

? Κ?ρος μ?ν δ? τα?τ? ε?π?ν ?π?ει, κατοικτίρων τήν τε γυνα?κα  ο?ου ?νδρ?ς στέροιτο κα? τ?ν ?νδρα ο?αν γυνα?κα καταλιπ?ν ο?κέτ?  ?ψοιτο. ? δ? γυν? το?ς μ?ν ε?νούχους ?κέλευσεν ?ποστ?ναι, ?ως ?ν, ?φη,  τόνδ? ?γ? ?δύρωμαι ?ς βούλομαι? τ? δ? τροφ? ε?πε παραμένειν, κα? ?πέταξεν α?τ?, ?πειδ?ν ?ποθάν?, περικαλύψαι α?τήν τε κα? τ?ν ?νδρα ?ν? ?ματί?. ? δ? τροφ?ς πολλ? ?κετεύουσα μ? ποιε?ν το?το, ?πε? ο?δ?ν ?νυτε κα? χαλεπαίνουσαν ?ώρα, ?κάθητο κλαίουσα. ? δ? ?κινάκην πάλαι παρεσκευασμένον σπασαμένη σφάττει ?αυτ?ν κα? ?πιθε?σα ?π? τ? στέρνα το? ?νδρ?ς τ?ν ?αυτ?ς κεφαλ?ν ?πέθν?σκεν. ? δ? τροφ?ς ?νωλοφύρατό τε κα? περιεκάλυπτεν ?μφω ?σπερ ? Πάνθεια ?πέστειλεν.

------------------------------

?κινάκην < ?κινάκης, ?: μαχαίρι, ευθύ ξιφοειδές περσικό μαχαίρι με κοντή λάμα

σπασαμένη < σπάομαι-?μαι = βγάζω από τη θήκη, ξιφουλκώ, τραβώ, εξάγω.

 

1. Να μεταφράσετε το παραπάνω κείμενο.

Μον?δες 20

 2. Να γράψετε τους τύπους που σας ζητούνται για τις επόμενες λέξεις του κειμένου:

γυνα?κα: την κλητική ενικού

?νί: την ίδια πτώση στο θηλυκό γένος

π?λαι: τον υπερθετικό βαθμό του επιρρήματος

ε?πών: το β΄ πληθυντικό πρόσωπο της οριστικής του ίδιου χρόνου

περικαλύψαι: το γ΄ ενικό πρόσωπο της ευκτικής του ίδιου χρόνου στην ενεργητική φωνή

παραμένειν: το απαρέμφατο του μέλλοντα

?πιθε?σα: το β΄ ενικό πρόσωπο της προστακτικής του ίδιου χρόνου στην ίδια φωνή

?πέστειλεν: τον ίδιο τύπο στην οριστική παρακειμένου

                                     Μον?δες 10

 

3.α. Να αναγνωρίσετε πλήρως συντακτικά τις ακόλουθες λέξεις του κειμένου: ?ποστ?ναι, πολλ?, χαλεπαίνουσαν, ?πιθε?σα, το? ?νδρ?ς,.

Μονάδες 5

3.β. «Τ? δ? τροφ? ε?πε παραμένειν, κα? ?πέταξεν α?τ?, ?πειδ?ν ?ποθ?ν?, περικαλύψαι α?τήν τε κα? τ?ν ?νδρα ?ν? ?ματί?»: να τρέψετε τον πλάγιο λόγο σε ευθύ.

Μον?δες 5 

Επιμέλεια θεμάτων:ΤΑΝΙΔΟΥ ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΠΕ02

Additional information